Waarom ons promofilmpje viraal ging
Waarom ons promofilmpje viraal ging
“Bravo voor het team voor het redden van die Actros!”, “Petje af voor de artiesten!”, “Indrukwekkend!” maar ook “Het chassis is overleden.” en “Ik zou er niet mee rijden.”. Een greep en vertaling uit de talloze reacties die kris kras op Facebook en Youtube te zien zijn en afkomstig zijn uit alle windstreken van de wereld. Deze volgden op ons promotiefilmpje over het richten van een vrachtwagenchassis van een Mercedes-Benz Actros, welke we in opdracht van een klant herstelde. Ruim 570.000 keer werd het filmpje bekeken, van Australië, Azië naar Europa tot Zuid-Amerika. Uiteraard werd er hersteld binnen de geldende specificaties en veiligheidsnormen. Wanneer hier ook maar enige twijfel over bestaat dan gaat een voertuig bij ons niet terug de weg op.
Er zijn relatief weinig bedrijven die volledig zijn ingericht op het herstellen van een zware schade aan een vrachtwagen-, trailer- of aanhangerchassis. Er is enerzijds een grote richtvloer vereist. Anderzijds kun je niet zonder kostbare gereedschappen die onontbeerlijk zijn in het proces. Denk hierbij aan meetapparatuur, laserapparatuur, kettingen, mallen maar zeker ook een zware inductiewarmer. Allemaal flinke investeringen die zich niet één, twee, drie terugverdienen maar wel belangrijk zijn om een totaalpakket aan diensten aan te bieden. Minstens zo belangrijk als de inrichting is de aanwezigheid van vakmanschap. Een complexe schade kunnen zien en lezen en dit vervolgens om kunnen zetten in de juiste processtappen en handelingen is iets dat niet velen gegeven is. Een regelrecht ambacht dat met uitsterven bedreigd wordt.
We zijn blij dat ons filmpje opgepikt is en zich als een lopend vuurtje verspreidt over het internet. Het maakt de tongen los. Van verwondering en enthousiasme tot argwaan. In de huidige consumptiemaatschappij wordt het ene goed al snel ingewisseld voor het andere, dat terwijl met een gezonde dosis creativiteit veel herstelbaar en levensduur verlengend is, op verantwoorde wijze. Helaas verdwijnt deze creativiteit en het technisch inzicht zienderogen. Wij beseffen ons als bedrijf dat we één van de weinigen zijn die invloed kunnen uitoefenen op het in leven houden van dit specialisme in schadeland. Zoals bij ieder ambacht is de meester en leerling rol van groot belang. Er zijn geen opleidingen meer waar jonge, enthousiaste techneuten geschoold worden in dit vakgebied. Dat is ook de verantwoordelijkheid die wij als gespecialiseerd schadebedrijf dragen. De leerlingen die uit het juiste hout zijn gesneden, kritisch selecteren en vervolgens stap voor stap met al het geduld dat daarbij nodig is, in de praktijk opleiden. Zonder de juiste aandacht voor het opleiden van talentvolle en gemotiveerde jongelui gaat alle kennis, ervaring en creativiteit verloren. De consumptiemaatschappij zal dan ook hier aan het langste eind trekken. We zijn blij dat we door alle reacties op het filmpje hebben gezien dat er nog altijd waardering en interesse bestaat voor het vakmanschap dat wij koesteren en in ere willen houden!
Het betreffende filmpje is te zien via bijgaande link: https://www.youtube.com/watch?v=UMUGEA9AVqc